Keris Bali

Balinese krissen zijn vaak groter en robuuster, zoals je in deze vitrine wel kunt zien. De bekleding vertoont soms fraai snijwerk of is versiert met goud en edelstenen. Het heft is in veel gevallen in de vorm van een demon-figuur, Raksana. Gezegd wordt dat deze demon kwade invloeden kan afweren die via de peksi (de ijzeren pin in de handgreep) het lemmet willen binnendringen. 

Bij deze Balinese kris zie je geen demon, maar een god. In dit geval kun je de god Bayu herkennen. Bayu is de god van de wind. Hij staat voor snelheid, en deze kris geeft zodoende zijn drager snelheid en succes. De Hindoe invloed is bij de Balinese krissen duidelijk herkenbaar.

KerisBali

 

Barong Krissendans

Wie als toerist Bali heeft bezocht, zal vrijwel zeker ook een Barong dans hebben meegemaakt. Met bussen vol komen toeristen aan, waarna ze worden getrakteerd op de strijd tussen Barong en  Rangda. Barong, de mystieke leeuw, is de beschermgeest van het dorp en wordt bijgestaan door jonge, met kris bewapende krijgers. In de verte nadert Rangda, de boze heks. Met opgeheven kris probeert een jonge krijger de achter het heksenmasker verborgen mens te doorsteken. Maar de Rangda brengt hem in trance en beveelt hem zichzelf met de kris te steken.

KerisBali

De Barong krisdans is een versie van de originele Calonarang-trance-dans. Calonarang was een weduwe, die dienares van de godin Durga was. Durga gaf magische krachten aan haar dienares. Calonarang had een prachtige dochter, die afgewezen werd door een Javaanse vorst. Uit woede veranderde de moeder zich in een boze heks met scherpe klauwen (Rangda), die ziekte en ongeluk over het land van de vorst bracht. 

De Mythe

De Rangda, de boze weduwe, is de personificatie van onheil en kwaad. Maar ook hier is niet alles zuiver zwart-wit. In het boek van Ruud Greve (Keris, 1992) lees ik dat de Rangda lang geleden een eerbiedwaardige dorpsbewoner was. Een weduwe met een hele mooie dochter. Het dorpshoofd zou het mooie meisje aan bebaarde vreemdelingen (Hollanders) hebben verkocht. De weduwe vluchtte de bergen in en neemt nog steeds wraak in de gedaante van Rangda. Maar soms vertolkt zij, volgens de mythe uit dat dorp, niet de onheil, maar de liefde. Zij neemt een jonge krijger met zijn kris de bergen in. De Rangda verandert zich in een liefdevolle danseres en leert de jongeling het liefdesspel. De kris zou dan het liefdespaar onzichtbaar maken voor de zoekende dorpelingen. 

 

Bron: Keris, beschouwingen en verhalen over de krissen van Indonesie, Ruud Greve, 1992

Krissen: Ron Mulder & eigendom Taman Indonesia

KOOP EEN INDO GIFT BOX en laat je verrassen!

 

KOOKWORKSHOP in het voorjaar 2023

Stem op ons voor Leukste Uitje!

We zijn genomineerd door de ANWB

tripadvisor reviews taman indonesia